Norja -Tuhansien vuonojen maa

Norja on maa jonne haluan aina palata. Kun ensimmäistä kertaa vuonna 2006 ylitimme Suomen ja Norjan välisen rajan olin lumottu. Olen vieraillut Pohjois-Norjassa yhteensä noin 13 kertaa ja reissuilleni on mahtunut niin ylä- kuin alamäkiäkin. Vuosien varrella myös käsitys maan ilmastosta ja luonnosta on muuttunut useaan otteeseen. Aamulla teltasta herätessä sää näyttää usein aurinkoiselta, mutta keli voi vaihtua minä hetkenä hyvänsä.








Reisumme alkaa usein aikaisin aamulla, sillä matkaa on reilut 1000km. Matka toverina olen helppo (lukuun ottamatta puheripuli kohtauksiani). Muistan elävästi 2010 vuoden reissun, kun aijoimme isäni kanssa Norjaan yhden pydähdyksen taktiikalla, ja puhuin tauotta melkein koko matkan. Jos jotain posiitiivista tästä haluan löytää niin ainakin sain kuskin pidettyä hereillä!
Moni kakku on päältä kaunis, mutta norja on myös sisältä. Jokainen Suomen ja Norjan välisen rajan ylittänyt tietää, että maisemat muuttuvat tyystin. Matkan ratoksi ei tarvitse mitään muuta viihdettä, kuin maisemien katselua, kun jylhät vuonot, tunturit ja merinäkymät astuvat esiin.





Matkamme päämäärät vaihtelevat joka vuosi, mutta tutun ja turvallisen Repparfjordelva joen varrella öitä on tullut vietettyä monia. Isän ja papan kalastaessa joella minulla on ollut hyvää aikaa tutustua tuntureihin. Viime vuonna yövyin 2viikon aikana 5yötä asuntoautossa ja loput teltassa. Tämän vuoden reisumme starttaa heinäkuussa, ja haasteenani olisi viettää kaikki yöt ulkona säästä riippumatta. 











Kommentit

Suositut tekstit